Uit de praktijk: BRC Storage & Distribution

Beheersing kwaliteitssysteem

Klant

Een logistieke dienstverlener in de vers sector met enkele magazijnen en een groot wagenpark.

Uitdaging

De kwaliteitswerkzaamheden zijn in het bedrijf uitbesteed aan een groot kwaltiteitsadviesbureau. Periodiek komt er iemand 1 dag om te monitoren of het systeem draait en de registraties zijn bijgehouden. Om de kosten laag te houden is gekozen voor een junior QA medewerker. Bij lastige zaken kan de expertise van het bureau worden ingeschakeld.

Wat gemist wordt, is de slagvaardigheid van de junior QA medewerker. De aanbevelingen beperken zich tot het aansporen van de plantmanager voor het juiste registraties en correcte notulen. De verwachting was juist dat dit werk juist bij hem uit handen werd genomen. Daarnaast wordt onvoldoende inlevingsvermogen in het opereren van de organisatie ervaren.

Het bedrijf besluit met het kwaliteitsadviesbureau te stoppen. Echter met de audit datum voor BRC Storage & Distribution in het vooruitzicht is op korte termijn ondersteuning noodzakelijk.

Werkzaamheden Fresh Quality Support

Door een gezamenlijk contact kom ik in beeld. Ik besluit de uitdaging aan te gaan. Ik lees me in de situatie in en inventariseer waar de actuele tekortkomingen liggen in aanloop naar de audit.

Ik schakel rechtstreeks met de mensen in alle lagen van de organisatie en houd uiteraard tussentijds de plantmanager op de hoogte. De nodige zaken worden door mij, samen met de medewerkers opgepakt. De audit vindt al snel plaats en tijdens de audit geef ik de medewerkers een podium om hun verhaal over hun werkzaamheden te vertellen en te verantwoorden. Ik zorg ervoor dat het goede al bestaande systeem verantwoord wordt tijdens de audit.

Na de succesvolle audit bouw ik een structuur op waarbij de organisatie hun zaken op orde kan houden.

 

Resultaat

Het kwaliteitssysteem wordt weer beheerst zoals het bedoeld is in dit bedrijf, men loopt niet meer achter de feiten aan en heeft alles voortdurend op orde, zonder dat de plantmanager daar extra tijd mee kwijt is.

Mijn persoonlijke aanpak paste goed bij de cultuur van het bedrijf. Ik kom het vaker tegen, situaties waarin een externe kwaliteitsmedewerker en het bedrijf niet bij elkaar passen. Dat wil zeker niet altijd zeggen dat het externe bureau niet goed is. Het wil vaak wel zeggen dat een meer persoonlijke senior aanpak nodig is van iemand die meedenkt in de geest van het bedrijf. Dat is mij wel toevertrouwd!

Wilt u meer informatie over hoe Fresh Quality Support u van dienst kan zijn, neem dan contact met ons op.