Hoe zorg jij ervoor dat de medewerkers zich beter focussen

Multitasken

Iedereen denkt maar dat ie kan multitasken. Het wordt ook vaak van je verwacht. In bedrijven waar ik voor het eerst binnenkom is soms sprake van meterslange actielijsten. Veel mensen zijn er ook van overtuigd dat ze het kunnen, dat multitasken. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 54 % van de mannen hiervan overtuigd is en voor vrouwen, wellicht te verwachten, blijkt dit percentage zelfs op maar liefst 79 % te liggen.

Droom

Het spijt me, ik moet helaas iedereen uit de droom helpen. Multitasken is slechts weggelegd voor de Supertaskers. Er is op deze aardbol nauwelijks iemand te vinden die het kan. Je kunt het heel makkelijk testen bij je zelf. Tel zo snel als je kan van 1 tot 10 en meet hoelang je hier over doet. Doe dit opnieuw, maar voeg er vervolgens bij elk cijfer een opeenvolgende letter aan toe, dus A1, B2, etc. Ik kan je al voorspellen dat dit meer dan 2x zo lang gaat duren. Ons werkgeheugen kan zich maar op 1 taak richten en moet nu steeds schakelen en dat kost veel tijd.

Focus

Wij leren medewerkers te focussen, weloverwogen keuzes maken wat er als eerste moet gebeuren en daar de aandacht op richten. En als er dan teveel is om te kiezen dan zorgen we voor structuur. Er is dan overzicht, waardoor de belangrijkste keuzes gestructureerd stap voor stap kunnen worden gemaakt. Take it easy, Focus!

In ons programma Quality Workflow gaan wij met teamleiders en managers aan de slag, zodat zij de tools krijgen om op een andere manier met hun medewerkers om te gaan.

Geplaatst in Mensen in beweging, Quality assurance.