Koetjes en kalfjes en uw medewerkers worden een open boek!

In gesprek
Ik was een paar weken geleden in gesprek met een directeur over onze verandermethode, Quality Workflow®. Erg krachtig van deze directeur was wat hij over zichzelf en zijn team durfde te zeggen. “Als we willen dat onze medewerkers veranderen, dan zullen we bij onszelf moeten beginnen. Dan zullen ook wij moeten veranderen.”

Hoe dan?
Maar hoe doe je dat dan, als directie/ managementteam veranderen? Je weet als management in de regel echt wel wat de kwaliteitsregels zijn in je bedrijf. Je kunt als managementteam nog eens uit gaan leggen hoe het moet. Je kunt aan je medewerkers nog eens overbrengen wat je van hen verwacht en welke kaders daarbij gelden. Daar zijn allerlei methodes voor. Maar begint het veranderen dan bij jezelf? En leg je dan initiatief en verantwoordelijkheid bij je medewerkers?

Stel je open
Veranderen als managementteam begint door jezelf open te stellen. En dan niet alleen door dit te zeggen, maar vooral door echt in praktische zin toegankelijk te worden voor het geluid van je medewerkers. Zorg dat je benaderbaar bent en verzin mogelijkheden waardoor medewerkers bij je terecht kunnen. Begeef je op werkvloer in de zone van je medewerkers, maak met hen een informeel praatje over de koetjes en de kalfjes. Neem de tijd en heb het niet alleen over productieopdrachten die snel af moeten zijn.

Ruimte, lucht, open cultuur
Want, als je je medewerkers voortdurend alleen maar onder (productie)druk zet, dan geef je hen geen ruimte en lucht. Zij kunnen hun geluid dan niet naar je overbrengen en krijgen niet de gelegenheid om veranderingen te laten beginnen bij henzelf. Overigens blijft het stellen van kaders en vertellen wat je van medewerkers verwacht, natuurlijk ook een belangrijk basisuitgangspunt.
Creëer je zelf een open cultuur, dan worden je medewerkers een open boek. En daar kun je met elkaar veel profijt uit halen.

Geplaatst in Mensen in beweging, Voedselveiligheidscultuur.