Vertaald in het Nederlands: het managen, door rond te wandelen. Deze is me zo bijgebleven, een herinnering van zeker 20 jaar geleden van een business excellence traject, waarbij in de survey, door de medewerkers te kennen was gegeven dat hun manager niet voldoende op de vloer aanwezig was. Dit resulteerde in een actiepunt voor de manager, je kunt het vast invullen 😊. Dat jaar was er een hele mooie actie van meerdere managers. Ze bedachten om individueel op afdelingen mee te gaan werken. Op die manier konden ze de werkdruk en ervaringen van de medewerkers leren plaatsen. Er ontstonden hele mooie dialogen. Dat was niet zo gepland, maar wel een fantastisch resultaat. Het personeel voelde zich gezien en gehoord en was enthousiast over de ontstane verandering.
Controle rondje
Wat je in de meeste bedrijven ziet is de wandeling van de manager over de werkvloer, met als doel controle. Verloopt alles volgens plan, wat is de status van het moment, zijn er technische problemen. Het grootste oog is voor de te halen productiecijfers en rendement. Daar is helemaal niets mis mee, want opbrengsten zijn belangrijk voor een gezonde voortzetting en of groei van het bedrijf.
Ga in verbinding met de medewerker
Waar veel managers overheen stappen is dat medewerkers het prettig vinden als de baas de persoon achter de medewerker ook wil zien, oftewel dat de baas met de medewerker in verbinding gaat. Als je regelmatig ook in de rij bij de koffieautomaat gaat staan of gewoon bij het passeren een klein gesprekje start over het weer, sportuitslagen of de laatste afleveringen op Netflix, dat heeft al snel effect op de prestaties van de medewerker. Stel jezelf de vraag, heb ik hier tijd verloren of voegt het iets toe? Was dit nu echt omzet- of opbrengst verhogend? Uit universitair onderzoek blijkt het zelfs een en ander op te leveren:
- Productiviteit verhoogt;
- Het hersendeel wordt geactiveerd waar focussen, organiseren en prioriteiten stellen worden gestimuleerd;
- De werknemer gaat weer scherper aan het werk en voelt zich tevredener en gelukkiger op de werkplek;
- Het zorgt voor een gevoel van ontspanning, het gevoel gehoord te worden en erbij te horen;
- Even informeel een andere collega om advies vragen zorgt ervoor dat werknemers sneller en beter hun doelen bereiken.
Ga de dialoog aan
De dialoog heb ik niet benoemd, het werkelijk in gesprek gaan met de medewerker. Het voorzien in een open communicatie, waarin ideeën van de medewerkers tot leven kunnen komen. Het geven van feedback in positieve en negatieve vorm. Wat vooral belangrijk is, dat jij als manager ook open moet staan voor positieve en negatieve feedback. De medewerker leert hierdoor incasseren en ontvangen, maar dat geldt eveneens voor de manager. Weet jij welke buitenlandse medewerker in zijn thuisland een master heeft behaald, waarmee deze hier niet werkzaam kan zijn. Hiermee creëer je win-win situaties. Ben je als manager of teamleider bewust van alle individuele talenten die je kunt inzetten om je doel te bereiken.
Dit zijn onderwerpen die aan bod komen in onze Quality Workflow training Voedselveiligheidscultuur.